Saturday, August 4, 2007

!! BOTTLE !!











يومين .. ،نص الأربع و الخميس و نص الجمعة




كانوا من أجمل أيام حياتي




سافرنا المزرعة عند عمي




أنا و بابا و ماما و اخواتي و نينه و جدو وعمتي و ولادها و عمي و ولاده




كان ناقصنا عمي التاني بس ظرووف اعمل ايه ؟








الجو أحسن من رائع




أوصف لكم المكان

****************

مكان واسع و أخضر اكيد عشان الزرع -ما شاء الله - و




فيه شجرة شكلها عاجبني الزهر بتاعها لونه روز في ابيض و ضلها حلو




و فيه مكان الورد فيه لونه اورانج و ملمسه زي الجلد و روعه




و المكان فيه ريحان و نعناع ف أكيد الريحه بتاعت المكان جميله جدا




و جنبه برج حمام




و فيه نخل بس مش كتير البلح لونه لسه أخضر




فيه نافوره صغنونه العيال ملوها ميه زي حمام السباحه




و فيه مرجيحه اتمرجحنا فيها و ضحكنا كتيييييييير أوي عندها

*******

و فيه فرسه -مهرة- ركبتها و جريت بيا مرتين و كنت هقع و هيا بتلف بس الحمد لله ربنا ستر بجد حلو اوي احساس ركوب الخيل




اخويا الكبير لما ركبها مكانتش راضيه تتحرك و كل شويا تنزل راسها و كان هيقع فقعد ينادي بأعلى صوته




يا عمو يا بتاع الحصان يجي ربع ساعه و احنا اكيد بنضحك على منظره و برضه عمو عبد الغني بتاع الحصان معبروش و لقا نفسه مضطر ينط من على الحصان هههههه والله كانت ايام حلوة




فيه مكان شبه منعزل عنده بير مفيهوش ميه لكن فيه حوض مليان ميه عشان الفرسه تشرب منه




فيه 3 كلاب روز و ركس و ابنهم بس مربوطين عشان الحراسه




فيه نعام




مش فاكره فيه ايه كمان هناك بس مكان روعه و مش هنساه ابدا

.....***********.....

و عن الأيام اللي قضيتها هناك هحكي لكم



اليوم الأول .... اللي هو الأربع


********************

وصلنا بعد المغرب بشويه

بعد السلام و الكلام و الهيصه و تبديل هدوم السفر صلينا

وحكينا عن السفر و الطريق الطويل و التعب و كل الحاجات اللي بتعصب الواحد و هو مسافر زي المطبات اللي بتبهدل العربية

والعيال لعبوا و اتمرجحوا شويه

و وصلنا للسهرة

برضه العيال الصغيرين بيتمرجحوا

و الكبار بيتكلموا و انا محدش أدي

عديت الليله بتفرج على القمر و النجوم شويه و شفت شهابين و بسمع اغاني شويه و قرآن و أدعيه السديس شويه و باقي الوقت يا بعمل شاي يا بتفرج عالحياه



تاني يوووووم الخميس

*******


صحيت بعد الضهر و صليت

سمعت صوت زيزو بيصرخ

نحلة قرصته عااااااااا صعبان عليا


.....



بيب بيب ايه ده ؟ عمتو وصلت

خالد روح افتح البوابة

حاااااضر

............




كنت سامعه الأصوات دي و انا بأكل زياد نعد قرصة النحلة

زيزو اللي كان بيعيط قام جري

يمنى جت يمنى جت و بالأحضان يا حبيبي-والله انا خايفه على الواد من البت دي - ههههههه


سلمت على عمتي و جوزها و الست يمنى و احمد و عبدالرحمن

...و اتغدينا

اه كنت هنسى احم احم انا و بلا فخر لفيت محشي مع نينه هيه هيه هيه

................

و بالليل



لعبنا .... بوتيل .... في حد يلعب البوتيل مع عيلته إلا احنا

بس كانت روعه

الأسئله محرجه

للكبار و الصغيرين

انا الحمد لله لما اتسأبت من بابا كان السؤال .......هو لازم نروح دريم بارك الاسبوع الجاي ؟

و الحمد لله مكانش محرج

لكن الكل اتبهدل

اخواتي و ولاد عمتي و الكبار كمان الاسئله و إجابتها فضحت الكل

.......بس كان فيه سؤال في الجون

مش محرج لكن كلنا حسينا ان احنا عيال وقت الاجابه

السؤال كان ايه هدفك في الحياه؟؟!!

محدش جاوب غير الكبار و عبدالرحمن عياش

بس

يعني كل العيله بلا هدف او المقصود شباب العيله و بناتها اللي انا منهم عايشين كلنا من غير هدف

******

و قضينا الليله حكايات


و اتمرجحنا و جرينا و هيصنا





تالت يوم الجمعه



*********

نمت الساعه 6 الصبح و الساعه 7 لقيت ماما بتقول لي اصحي احنا مروحين

ليه يا أمي ..؟ عشان هي و بابا تعبانين .

. حاضر يا ماما قمت و جهزت لقيت بابا بيقولي ادخلي كملي نوم

ليه يا بابا .. ..؟......

عمو قال انو هيزعل لو مشينا الوقتي عايزنا كلنا نمشي مع بعض عشان الطريق وحش

حاضر يا باب

.....ا

اوففف يادي الأرق نمت على الساعه 8

النوم متقطع عشان الجو حر

صحيت الساعه 12

دايخه و مصدعه و مش شايفه قدامي


.......

ساره ... هاتي الفطار

.. هاتي ميه

هاتي العيش

صحي البنات

ولا اقولك سيبيهم نايمين

اعملي شاي

هاتي عنب

...

و انا تعبانه و لازم اقول حااااااااضر بنت مؤدبه بأه اعمل ايه ؟


دخلت انام في الأوضه التانيه من غير ما حد ياخد باله عشان مش ناقصه أوامر و تجهيز الفطار لكل فرد يقوم من النوم

........

بعد نص ساعه

مصطفى اخويا بيقول لي قومي

ليه ده انا لسه هنام الوقتي سيبني شويه

انا عايز اقعد هنا

حاااااضر

خرجت من الاوضه

فضلت اتمشى شويه في الجنينه

و بعدين حسيت اني هموت لو منمتش

عبد الرحمن قام من النوم

احمدك يا رب ادخل انام باه بدل ما حد يسرق المكان

لكن ده عشم ابليس في الجنه

كل شويه واحد يدخل الاوضه

غسلت وشي عشان افوق و عشان دموعي محدش يشوفها

و الدموع دي دموع الأرق عاااااااا لو منمتش بيكون المود بتاعي كئيب جدا

.....

كل شويه بنت عمتي تسألني بتعيطي ليه ؟؟ عشان منمتش تضحك و تسيبني

عااااااااااااااااااااااا نفسي لما اكون تعبانه حد يحس بيا الكل بيضحك على منظري و تخريفي لما اكون مش نايمه


المهم عشان اخرج من المود اتمرجحت شويه و رزلت شويه على الولاد و ركبت الفرسه و

....

ساره يلا هنمشي

اخيرا يا بابا

و السلام عليكم





No comments: